Ősmaradványok Magyarországon

Ősmaradványok Magyarországon

Ősmaradványok Magyarországon #10 - Ajka

2019. szeptember 29. - SzékelyÁron

Ajka híres a dinoszaurusz ősmaradványokról, és az ajkaitnak nevezett borostyánról. A település területén több felhagyott szénbánya található.

Az egyik leghíresebb a Csingervölgyben található Ármin-bánya. Az aknában 1909-ben egy bányaszerencsétlenség történt. Az akna helyén egy bányászmúzeumot alakítottak ki. 

1342606931.jpg

Térkép Csingervölgyről

img_20190929_083301.jpg

Én az első térképen Ármin-bányaként jelölt helyre akartam eljutni. Először a második térképen jelölt egyes számú úton, ám ez nem jött be, nem volt elágazás ami a bányához vezetett volna. Ezután a kettes számú úttal próbálkoztam, ezen el is lehetett jutni a bányához, csupán az volt a probléma, hogy a területet teljesen benőtte a növényzet, még nyoma sem maradt a bányának. A hozzá vezető úton viszont ősmaradványokban gazdag mészkő található meg végig.

img_20190701_120835.jpg

A lelőhely - ismét egy útbevágás

A maradványok tengerből származnak, van köztük kagyló, és ami az ősmaradványok nagyját adja, az ez:

img_20190929_085146.jpgErre nincs ötletem, hogy mi lehet. Aki tudja, légyszi írja meg! 

Ami szembetűnt, hogy ez a mészkő pont ugyanúgy néz ki, mint amit az Eger hegynél találtam. Ezért feltételezem, hogy a mészkő az oligocén kor környékén képződhetett a Paratethys-tenger vízében. 

 

Borostyánt nem sikerült találni,de ez kárpótolt érte. 

A bejegyzés trackback címe:

https://lelohelyek.blog.hu/api/trackback/id/tr5415181530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lobo Marunga 2019.10.01. 12:43:45

A javát még nem találtad meg, érdemes még visszatérned Ajkára (amit az Ajkacereatops valóban feltett a dinó-térképre, bár nem ott került elő). Amit megtaláltál, az a környék mélyebb útjai által sok helyen feltárt eocén mészkő (a Kisegeden is az), a lelet pedig egy nummulites-féle, valószínűleg egy Assilina spira. További rokonai is gyakoriak a környéken, a múzeum melletti domboldal földjében pl. akad Nummulites perforatus, kicsit feljebb a tanösvény egyik állomásánál pedig a megkövült chipsre emlékeztető Nummulites millecaput. A környék erdei útjain lehet találni szép eocén kagylókat és tengeri sünöket is. A bányák emlékét a meddőhányók őrzik, bár ezeket is rekultiválták. Ahol érdemes még keresgélni, az a zöld jelzés mentén lévő meddőhányó vízmosta részei, ott még mindig gyakori a Pyrgulifera csiga, akad Deianira is, és ha kitartó és nagy mázlista vagy, talán még ajkait darabkák is előkerülhetnek. Ez viszont már a kréta-kor. A múzeumhoz vezető útnál eggyel előbb kell jobbra fordulni, és nem sokkal az út kezdeténél indul egy betonút jobbra fel a zöld jelzésnél, ami egyenesen a meddőhöz vezet. Járható lenne autóval is, de behajtani tilos, ám gyalog sincs messze.

SzékelyÁron 2019.10.01. 17:05:58

@Lobo Marunga: Nagy köszönet, Ajkánál eddig teljesen tanácstalan voltam!

Lobo Marunga 2019.10.02. 07:18:06

Tovább is van, mondjam még? Na mondom. :)
Ha már Ajkán jársz, okvetlenül el kell menned ide: geomania.hu/ujsag/lelohely_13_07.pdf

Lobo Marunga 2019.10.02. 07:19:45

Ja és Ajkáról: geomania.hu/ujsag/Lelohely_2012_7.pdf
Innen is nagy köszönet Szabó Mártonnak a cikkekért!

heyjoe 2019.10.07. 07:58:08

Az Ármin-bánya meddőhányójának a déli oldalát nem nőtte be a vegetáció, a kettessel jelölt úton könnyen megközelítheted. Persze, azért odafigyelve, mert elég meredeken húzódik le a völgybe, viszont Pyrguliferát sokat lehet találni. Szombaton jártam arra:
www.dropbox.com/sh/onl0ew0exzjf6g5/AABo_CXQv4RtXb3_hrVza3VJa?dl=0

A zöld túrajelzéses tippet köszi!
Ha jól értem, ez az a rész:
www.dropbox.com/s/g5olbrj96uxq9f9/ajka_z.png?dl=0

Lobo Marunga 2019.10.09. 15:01:10

@heyjoe: Igen, az az. Szintén kösz a tippet, bejártam az egész hányót pár éve, de pont az a rész úgy látszik, kimaradt, vagy akkor még nem volt meg. Okvetlenül felkeresem már csak a rend kedvéért is. Ahogy a tömböket elnézem, ott nagyobb esély lehet ajkaitra is. A zöld jelzésnél a övesebb részeken bárhol lehet csigát találni, és - magam is alig hittem el - egy 2 cm körüli ajkaitra is majdnem ráléptem. Ez mondjuk a csoda kategória.
Hogy tovább fokozzam: A bányászati múzeumhoz vezető útról nagyjából itt: 47.084697, 17.590889 leágazik egy erdei út. Nagyjából a meddőhányó irányába vezet, de nem megy el odáig, de nem is ez a lényeg, hanem hogy mindjárt az elején szépen feltárja a posztban is bemutatott eocén mészkövet, és nem ritka ezen a szakaszon a tengeri sün.

heyjoe 2019.10.21. 22:05:11

Lehet, hogy ismeritek, de azért ideírom:
Régi bányák, meddőhányók helyzetének a beazonosításához nagy segítség a FÖMI egyik oldala, a fentrol.hu.
Rengeteg légifotó a múltból, az ország egész területéről, pl 1985-ből a Jókai-bánya környéke:
www.fentrol.hu/hu/legifoto/121508

Nem minden kép van pontosan georeferálva, ezt viszont mi magunk is megtehetjük.

SzékelyÁron 2019.10.22. 22:24:16

@heyjoe: Én nem ismertem, köszönöm a segítséget!

Gutowsky 2023.06.01. 23:01:19

Sziasztok!
Köszönet az infókért!
Annak aki még idetéved mostanában, ahogy én is:
Az Ármin bánya meddőját meg lehet közelíteni a kettessel jelzett úton.
Ha elér az ember a végére, maga előtt lát, egy füves, gazos dombot.
Arra fel kell mászni, itt már látszanak foltokban köves, törmelékes részek.
Tovább kell menni a domb széléig, és lenézni, ott a gaz és bokrok között látszik az igazi meddőhányó, már ahol még látszik.
Ide le kell ereszkedni, én a fűbe, kis bokrok ágaiba kapaszkodtam, elég meredek.
Kezdetben nem találtam semmit, csak egy félbetört csigát, már majdnem feladtam, mire rájöttem, hogy a minél sötétebb, feketésebb törmelék között kell keresni. Azok tartalmazzák a legtöbb maradványt. Sajnos a legtöbb törött, hiányos, de lehet találni viszonylag egyben levő darabokat is.
A legtöbb lelet Pyrgulifera több változatban.
Akad még nummulites, de találtam egy feltehetően korall darabot is, egy másik, kúpos csiga darabkáját, illetve egy ammoniteszre hasonlító csigát.
Ahogy néztem a növényzet 2-3 év múlva el fogja nyelni az egészet.

A másik meddőt amit fentebb ajánlottak, a Jókai meddőt a zöld jelzésnél én nem találtam meg.
Végigmentem a bitumenes úton, majd elindultam több földúton is, ami abból "nyílik" de nem találtam melyik résznek kéne lenni.
Elég bosszús is voltam, mert sok időt elvesztegettem a kereséssel, gyalog voltam egész nap, összesen 22 km-ert tettem meg a két helyre, és a kiindulásra való visszajutással.
Az Ármin meddőhöz még feltétlen vissza akarok menni, mivel most már tudom, hogy lehet gyorsan megközelíteni és melyik részen érdemes keresni.

i.postimg.cc/pVshXT79/IMG-20230531-185643.jpg
i.postimg.cc/05Xj14MD/IMG-20230531-185705.jpg
i.postimg.cc/j2DsjswN/IMG-20230531-185802.jpg

Gutowsky 2023.07.01. 18:31:28

Egy hete ismét voltam az Ármin meddőjén.
Brutálisan elburjánzott a növényzet, embermagasságú a csalán, stb.
Szerencsére utána vannak tiszta részek.
Sok eső volt az előtte időszakban, így a felszínről is lehetett kimosódott csigákat szedegetni.
Sajnos szinte csak Pyrugliferákat találtam, több órát eltöltöttem pedig nézgelődéssel, kereséssel.
Egy kisebb fél kagylóhéjat láttam még kőbe ágyazódva, illetve egy másik csigafajta viseltes példányát.
i.postimg.cc/rwtjnhjN/DSCF9077.jpg
i.postimg.cc/fbNcHMJM/DSCF9115.jpg
i.postimg.cc/c4tf0v3s/DSCF9106.jpg

Kár, hogy nincs nagyobb aktivitás, jó lenne egy magyar oldal ahol lehetne beszélgetni. :)

Lobo Marunga 2023.09.21. 10:01:13

@Gutowsky: Nem rossz anyag ez, kb. ilyesmire lehet számítani az ajkai szénmeddőből. Amit az előző kommentben ammoniteszre hasonlító csigának írtál, valójában nem csiga, hanem a Rotularia nevű csőféreg "háza". Viszonylag gyakori a környék eocén lelőhelyein, pl. a kislődi bauxitbányában is. A zöld jelzésen megközelíthető meddőhöz küldök egy koordinátát, ahol nekem sikerült találnom sok csigát. Egyébként nagyjából ugyanezt találhatod ott is: a Pyrgulifera a nagy tömeg, Deianira fordul még elő, ritkábban a hosszúkás Pirenella. Nagyon kicsi törmelékként ajkait is felbukkanhat. Szóval a pontos koordináta: 47.074528, 17.568582

Gutowsky 2023.09.21. 22:55:02

@Lobo Marunga:
Köszönöm szépen!
Tervben van még a Jókai meddő utáni keresés, azóta egy légi fotó és a google maps segítségével már nagyjából sikerült pontosítanom nekem is a helyet.
Első ottlétemkor kicsit balrább tájoltam magam.
Remélem az októberi szabadságom alatt sikerül eljutni megint.
Nem bánom ha "csak" ezek jönnek, ez legalább sikerélményt ad, és szép állapotú darabok is vannak,.
Mivel nem sok fajta maradványom van, mindig örülök ha valami újat, vagy szebb állapotút találok.
Köszönöm az azonosítást!
Valóban a kislődi bányában találtam többet is, illetve Csinger völgyben a vízmosás medrében.
Nekem teljesen csigának tűnt. :)
postimg.cc/gallery/vQ5WpdC

Lobo Marunga 2023.09.22. 07:38:10

@Gutowsky: Én is sokáig hittem csigának, aztán a Főzy-Szente könyv hozott képbe. Ez a vízmosás hol van pontosan?

Gutowsky 2023.09.22. 21:37:00

@Lobo Marunga:
A Sárcsi kút nevű forrástól levezető út mellett.
Jobbára inkább a kanyargós rész után. Ez az út vezet le a Jókai bánya felé.
Szeptember elsején voltam ott.
Sajnos azt a könyvet/könyveket nem sikerült beszerezni.

Lobo Marunga 2023.09.23. 12:31:28

@Gutowsky: Oké, akkor kb. sejtem merre lehet, jártam is már azon a részen. A környéken egyébként nagyjából bárhol bele lehet ütközni eocén rétegekbe. Ha kicsit továbbsétálsz a bányászati múzeumtól, a meredek hegyoldalban van pl. egy görgeteg, amiben nemrég találtam csigát meg kagylót. A könyvet mindenképp szerezd be, nagyon jó!

Gutowsky 2023.09.23. 20:47:14

@Lobo Marunga:
Nagyjából ez az a rész:
postimg.cc/jnP4rD6Q
Itt találtam az első ősmaradványomat egy kirándulás alatt, mikor hirtelen ötlettől vezérelve szétnéztem a kövek között.
Legutóbb mikor ott jártam a fentebbi, kanyargós részen is láttam egy szakaszon hasonlót, de kevés időm volt, azt nem néztem át. Annyit láttam, hogy az jobban bazaltos.
Én leginkább kagyló lenyomatokat, töredékeket találtam benne, persze rengeteg nummulitesz van.
Akadt 2-3 töredékes tengeri sün is. Azokat is nagyon szeretem, de legtöbbször csak törötteket találok.
Igen, az ottani hegyoldalakat is szeretném majd megnézni, csak elég ritkán jutok el, és olyankor mindig sok mindent szeretnék megnézni, időm meg sose marad alaposan átböngészni akár célt is :D
Most a nyírádi geotóp nap a cél, a szabadságom alatt meg talán a Halimba környéki felhagyott bauxit bányák.
A könyveket keresem egy ideje, de sosem látok eladót.
Még Főzy urat is megkérdeztem, hátha, de már neki sincs fölös példánya sajnos.

Lobo Marunga 2023.09.24. 12:41:02

@Gutowsky: Hopsz! Mikor lesz geotóp nap?

Lobo Marunga 2023.09.24. 12:42:17

@Gutowsky: Amúgy Halimbán a Pityer-dombot ki ne hagyd, főleg, ha sünt akarsz. Fentebb valamelyik kommentbe belinkeltem Szabó Márton cikkét, az alapján megtalálod.

Gutowsky 2023.09.24. 16:11:59

@Lobo Marunga:
Október 7. lesz a nyírádi.
Egyszer már jártam a Pityer domb fele, sajnos ott is csak törött sünöket találtam, illetve kőbeleket.
Volt egy hatalmasból egy "szelet", azt nagyon sajnáltam.
postimg.cc/gallery/3N86wtf
Ilyen töredékeket, meg kőbélig lepusztultakat találtam.
De még tervben van azt is újra megnézni. Tervekkel tele a padlás :D
Elég nehéz megoldani az ország másik végéből.

Gutowsky 2023.11.25. 19:24:33

@Lobo Marunga:
Egy kis helyzetjelentés.
Voltam kétszer a Jókai bánya meddőjén, egyszer csak rövid időre vadászok miatt, másodjára több órát is sikerült kereséssel tölteni.
Elég sok mindent találtam, itt egy kép a lényegről:

i.postimg.cc/MXJqvGxC/DSCF9299.jpg

Az Ármin meddőjén is voltam. Érdekes, hogy ott a Pyrguliferán kívül szinte semmit sem lehet találni.
Pirenellából egy kb egy négyzetméteres területen találtam pár darabot, sehol máshol.
De a Jókainál is így volt, Pirenella és Deianira csak két kis foltban bukkant fel, mindenhol máshol csak a Pyrgulifera.
A pannonicának nagyon örülök, egyáltalán nem számítottam rá, hogy lehet még ott ilyesmit találni.
Fantasztikus lehetett az a hely a rekultiválás előtt.

Lobo Marunga 2023.11.26. 10:56:18

@Gutowsky: Szép! Van ott még sok minden, érdemes nézegetni. Ilyen a dudari meddő is. A fénykora már rég véget ért, de aki azt nem ismeri, és most megy oda, annak se lesz csalódás.
süti beállítások módosítása